Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
This article studies the narratives of teachers who work in basic schools located in Mapuche-Lafkenche territory in the La Araucanía region. The research problem addresses the intersection between inclusion and interculturality based on the practices narrated by the teachers. The method used was qua...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Zulia
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45171 |
_version_ | 1782339367413481472 |
---|---|
author | Bravo Villa, Ninosca Carmen Mariñanco Nahuelcura, María Isabel |
author_facet | Bravo Villa, Ninosca Carmen Mariñanco Nahuelcura, María Isabel |
author_sort | Bravo Villa, Ninosca Carmen |
collection | Repositorio |
description | This article studies the narratives of teachers who work in basic schools located in Mapuche-Lafkenche territory in the La Araucanía region. The research problem addresses the intersection between inclusion and interculturality based on the practices narrated by the teachers. The method used was qualitative with descriptive scopes. The design was an instrument-type case study. Semi-structured interviews were applied, which were coded in an open and axial way with the qualitative software Atlas ti 8.0. The main findings indicate that the narratives show symbolic, cultural, pedagogical and linguistic violence reproduced by the teachers in the education of the Lafken-mapu boys and girls, which reflects that the knowledge of the western Chinese curriculum is the one that is preferably mobilized in classrooms with indigenous population. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO45171 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad del Zulia |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO451712022-03-17T15:54:28Z Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students Bravo Villa, Ninosca Carmen Mariñanco Nahuelcura, María Isabel inclusión interculturalidad escuelas básicas niñez mapuche This article studies the narratives of teachers who work in basic schools located in Mapuche-Lafkenche territory in the La Araucanía region. The research problem addresses the intersection between inclusion and interculturality based on the practices narrated by the teachers. The method used was qualitative with descriptive scopes. The design was an instrument-type case study. Semi-structured interviews were applied, which were coded in an open and axial way with the qualitative software Atlas ti 8.0. The main findings indicate that the narratives show symbolic, cultural, pedagogical and linguistic violence reproduced by the teachers in the education of the Lafken-mapu boys and girls, which reflects that the knowledge of the western Chinese curriculum is the one that is preferably mobilized in classrooms with indigenous population. Este articulo estudia las narrativas de docentes que se desempeñan en escuelas básicas situadas en territorio mapuche-lafkenche en la región de La Araucanía. El problema de investigación aborda la intersección entre inclusión e interculturalidad a partir de las prácticas narradas por los maestros. El método utilizado fue cualitativo con alcances descriptivos. El diseño fue un estudio de caso de tipo instrumenta. Se aplicaron entrevistas semiestructuradas, las que se codificaron de modo abierto y axial con el software cualitativo Atlas ti 8.0. Los principales hallazgos indican que las narrativas evidencian violencia simbólica, cultural, pedagógica y lingüística reproducida por el profesorado en la educación de los niños y niñas del Lafken-mapu, lo que refleja que los saberes del curriculum chino occidental son los que preferentemente se movilizan en aulas con población indígena. 2021-11-13 2022-03-17T15:54:28Z 2022-03-17T15:54:28Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197 10.5281/zenodo.5699424 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45171 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197/40505 http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197/40506 application/pdf text/html Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 99 (2021): Revista de Filosofía; 750 - 761 2477-9598 0798-1171 |
spellingShingle | inclusión interculturalidad escuelas básicas niñez mapuche Bravo Villa, Ninosca Carmen Mariñanco Nahuelcura, María Isabel Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students |
title | Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students |
title_full | Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students |
title_fullStr | Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students |
title_full_unstemmed | Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students |
title_short | Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students |
title_sort | inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: exclusionary inclusion: narratives of basic education teachers and teaching mapuche students |
topic | inclusión interculturalidad escuelas básicas niñez mapuche |
url | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45171 |