Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students

This article studies the narratives of teachers who work in basic schools located in Mapuche-Lafkenche territory in the La Araucanía region. The research problem addresses the intersection between inclusion and interculturality based on the practices narrated by the teachers. The method used was qua...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Bravo Villa, Ninosca Carmen, Mariñanco Nahuelcura, María Isabel
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad del Zulia 2021
Materias:
Acceso en línea:http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45171
_version_ 1782339367413481472
author Bravo Villa, Ninosca Carmen
Mariñanco Nahuelcura, María Isabel
author_facet Bravo Villa, Ninosca Carmen
Mariñanco Nahuelcura, María Isabel
author_sort Bravo Villa, Ninosca Carmen
collection Repositorio
description This article studies the narratives of teachers who work in basic schools located in Mapuche-Lafkenche territory in the La Araucanía region. The research problem addresses the intersection between inclusion and interculturality based on the practices narrated by the teachers. The method used was qualitative with descriptive scopes. The design was an instrument-type case study. Semi-structured interviews were applied, which were coded in an open and axial way with the qualitative software Atlas ti 8.0. The main findings indicate that the narratives show symbolic, cultural, pedagogical and linguistic violence reproduced by the teachers in the education of the Lafken-mapu boys and girls, which reflects that the knowledge of the western Chinese curriculum is the one that is preferably mobilized in classrooms with indigenous population.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO45171
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad del Zulia
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO451712022-03-17T15:54:28Z Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students Bravo Villa, Ninosca Carmen Mariñanco Nahuelcura, María Isabel inclusión interculturalidad escuelas básicas niñez mapuche This article studies the narratives of teachers who work in basic schools located in Mapuche-Lafkenche territory in the La Araucanía region. The research problem addresses the intersection between inclusion and interculturality based on the practices narrated by the teachers. The method used was qualitative with descriptive scopes. The design was an instrument-type case study. Semi-structured interviews were applied, which were coded in an open and axial way with the qualitative software Atlas ti 8.0. The main findings indicate that the narratives show symbolic, cultural, pedagogical and linguistic violence reproduced by the teachers in the education of the Lafken-mapu boys and girls, which reflects that the knowledge of the western Chinese curriculum is the one that is preferably mobilized in classrooms with indigenous population. Este articulo estudia las narrativas de docentes que se desempeñan en escuelas básicas situadas en territorio mapuche-lafkenche en la región de La Araucanía. El problema de investigación aborda la intersección entre inclusión e interculturalidad a partir de las prácticas narradas por los maestros. El método utilizado fue cualitativo con alcances descriptivos. El diseño fue un estudio de caso de tipo instrumenta. Se aplicaron entrevistas semiestructuradas, las que se codificaron de modo abierto y axial con el software cualitativo Atlas ti 8.0. Los principales hallazgos indican que las narrativas evidencian violencia simbólica, cultural, pedagógica y lingüística reproducida por el profesorado en la educación de los niños y niñas del Lafken-mapu, lo que refleja que los saberes del curriculum chino occidental son los que preferentemente se movilizan en aulas con población indígena. 2021-11-13 2022-03-17T15:54:28Z 2022-03-17T15:54:28Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197 10.5281/zenodo.5699424 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45171 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197/40505 http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197/40506 application/pdf text/html Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 99 (2021): Revista de Filosofía; 750 - 761 2477-9598 0798-1171
spellingShingle inclusión
interculturalidad
escuelas básicas
niñez mapuche
Bravo Villa, Ninosca Carmen
Mariñanco Nahuelcura, María Isabel
Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
title Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
title_full Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
title_fullStr Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
title_full_unstemmed Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
title_short Inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: Exclusionary Inclusion: Narratives of Basic Education Teachers and Teaching Mapuche Students
title_sort inclusión excluyente: narrativas del profesorado de educación básica y enseñanza a estudiantes mapuches: exclusionary inclusion: narratives of basic education teachers and teaching mapuche students
topic inclusión
interculturalidad
escuelas básicas
niñez mapuche
url http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37197
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45171