Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
The research has the purpose of characterizing the teaching practice from the curricular design of training projects with the purpose of achieving education by competencies. In this sense, we use the case study in a Mundo Bolivariano District Educational Institution. Focus groups are made up of dire...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Zulia
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45094 |
_version_ | 1782334707121258496 |
---|---|
author | Rodelo Molina, Milys Karina Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita |
author_facet | Rodelo Molina, Milys Karina Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita |
author_sort | Rodelo Molina, Milys Karina |
collection | Repositorio |
description | The research has the purpose of characterizing the teaching practice from the curricular design of training projects with the purpose of achieving education by competencies. In this sense, we use the case study in a Mundo Bolivariano District Educational Institution. Focus groups are made up of directors, teachers, students and experts in the curriculum that make up the educational unit. Next, we use data analysis through documents, interviews and bibliographic research in order to collect relevant information. We identify that the curriculum excludes the full identification of situations and context characteristics. Also, teachers lack the proper training to organize and carry out competency education. The inquiry approach used is a Participatory-Action-Research type. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO45094 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad del Zulia |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO450942022-03-17T15:54:08Z Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills Rodelo Molina, Milys Karina Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita Competency Education; Teaching Practice; Curricular Design. Educación por Competencias; Práctica Docente; Diseño Curricular. The research has the purpose of characterizing the teaching practice from the curricular design of training projects with the purpose of achieving education by competencies. In this sense, we use the case study in a Mundo Bolivariano District Educational Institution. Focus groups are made up of directors, teachers, students and experts in the curriculum that make up the educational unit. Next, we use data analysis through documents, interviews and bibliographic research in order to collect relevant information. We identify that the curriculum excludes the full identification of situations and context characteristics. Also, teachers lack the proper training to organize and carry out competency education. The inquiry approach used is a Participatory-Action-Research type. La investigación tiene el propósito de caracterizar la práctica docente a partir del diseño curricular de proyectos formativos con el propósito de lograr la educación por competencias. En tal sentido, nos valemos del estudio de caso en una Institución Educativa Distrital Mundo Bolivariano. Se conforman grupos focales compuestos por directivos, docentes, estudiantes y expertos en currículo que conforman la unidad educativa. Seguidamente, nos valemos del análisis de datos a través de documentos, entrevistas e investigación bibliográfica con la finalidad de recabar información pertinente. Identificamos que el currículo excluye la identificación plena de las situaciones y características de contexto. También, los docentes carecen de la debida capacitación para organizar y efectuar la educación por competencias. El enfoque de indagación usado es tipo Investigación-Acción-Participativa. 2021-08-16 2022-03-17T15:54:08Z 2022-03-17T15:54:08Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718 10.5281/zenodo.5527572 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45094 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718/39659 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 98 (2021): Revista de Filosofía; 291-309 2477-9598 0798-1171 |
spellingShingle | Competency Education; Teaching Practice; Curricular Design. Educación por Competencias; Práctica Docente; Diseño Curricular. Rodelo Molina, Milys Karina Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills |
title | Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills |
title_full | Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills |
title_fullStr | Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills |
title_full_unstemmed | Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills |
title_short | Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills |
title_sort | diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: curriculum design of training projects for the development of education by skills |
topic | Competency Education; Teaching Practice; Curricular Design. Educación por Competencias; Práctica Docente; Diseño Curricular. |
url | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45094 |