Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills

The research has the purpose of characterizing the teaching practice from the curricular design of training projects with the purpose of achieving education by competencies. In this sense, we use the case study in a Mundo Bolivariano District Educational Institution. Focus groups are made up of dire...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rodelo Molina, Milys Karina, Acevedo Correa, Diofanor, Montero Castillo, Piedad Margarita
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad del Zulia 2021
Materias:
Acceso en línea:http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45094
_version_ 1782334707121258496
author Rodelo Molina, Milys Karina
Acevedo Correa, Diofanor
Montero Castillo, Piedad Margarita
author_facet Rodelo Molina, Milys Karina
Acevedo Correa, Diofanor
Montero Castillo, Piedad Margarita
author_sort Rodelo Molina, Milys Karina
collection Repositorio
description The research has the purpose of characterizing the teaching practice from the curricular design of training projects with the purpose of achieving education by competencies. In this sense, we use the case study in a Mundo Bolivariano District Educational Institution. Focus groups are made up of directors, teachers, students and experts in the curriculum that make up the educational unit. Next, we use data analysis through documents, interviews and bibliographic research in order to collect relevant information. We identify that the curriculum excludes the full identification of situations and context characteristics. Also, teachers lack the proper training to organize and carry out competency education. The inquiry approach used is a Participatory-Action-Research type.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO45094
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad del Zulia
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO450942022-03-17T15:54:08Z Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills Rodelo Molina, Milys Karina Acevedo Correa, Diofanor Montero Castillo, Piedad Margarita Competency Education; Teaching Practice; Curricular Design. Educación por Competencias; Práctica Docente; Diseño Curricular. The research has the purpose of characterizing the teaching practice from the curricular design of training projects with the purpose of achieving education by competencies. In this sense, we use the case study in a Mundo Bolivariano District Educational Institution. Focus groups are made up of directors, teachers, students and experts in the curriculum that make up the educational unit. Next, we use data analysis through documents, interviews and bibliographic research in order to collect relevant information. We identify that the curriculum excludes the full identification of situations and context characteristics. Also, teachers lack the proper training to organize and carry out competency education. The inquiry approach used is a Participatory-Action-Research type. La investigación tiene el propósito de caracterizar la práctica docente a partir del diseño curricular de proyectos formativos con el propósito de lograr la educación por competencias. En tal sentido, nos valemos del estudio de caso en una Institución Educativa Distrital Mundo Bolivariano. Se conforman grupos focales compuestos por directivos, docentes, estudiantes y expertos en currículo que conforman la unidad educativa. Seguidamente, nos valemos del análisis de datos a través de documentos, entrevistas e investigación bibliográfica con la finalidad de recabar información pertinente. Identificamos que el currículo excluye la identificación plena de las situaciones y características de contexto. También, los docentes carecen de la debida capacitación para organizar y efectuar la educación por competencias. El enfoque de indagación usado es tipo Investigación-Acción-Participativa. 2021-08-16 2022-03-17T15:54:08Z 2022-03-17T15:54:08Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718 10.5281/zenodo.5527572 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45094 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718/39659 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 98 (2021): Revista de Filosofía; 291-309 2477-9598 0798-1171
spellingShingle Competency Education; Teaching Practice; Curricular Design.
Educación por Competencias; Práctica Docente; Diseño Curricular.
Rodelo Molina, Milys Karina
Acevedo Correa, Diofanor
Montero Castillo, Piedad Margarita
Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
title Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
title_full Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
title_fullStr Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
title_full_unstemmed Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
title_short Diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: Curriculum Design of Training Projects for the Development of Education by Skills
title_sort diseño curricular de proyectos formativos para el desarrollo de la educación por competencias: curriculum design of training projects for the development of education by skills
topic Competency Education; Teaching Practice; Curricular Design.
Educación por Competencias; Práctica Docente; Diseño Curricular.
url http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36718
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45094