La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society

This paper is carried out under the method of documentary research and its objective is to analyze the approach to education by competencies, under the new demands of the knowledge society. To achieve this end, the work is structured as follows: 1. It indicates the historical context in which the pr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Torres Díaz, Gabriel Agenor, Quintero Merchán , Sebastián, Miranda Samper, Orlando Miguel
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad del Zulia 2021
Materias:
Acceso en línea:http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36713
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45091
_version_ 1782339526164742144
author Torres Díaz, Gabriel Agenor
Quintero Merchán , Sebastián
Miranda Samper, Orlando Miguel
author_facet Torres Díaz, Gabriel Agenor
Quintero Merchán , Sebastián
Miranda Samper, Orlando Miguel
author_sort Torres Díaz, Gabriel Agenor
collection Repositorio
description This paper is carried out under the method of documentary research and its objective is to analyze the approach to education by competencies, under the new demands of the knowledge society. To achieve this end, the work is structured as follows: 1. It indicates the historical context in which the proposal arises. 2. Presents the theoretical foundation, which highlights the novelty and intention to respond to the demands of global society (Aldana, 2005), as well as the complex task of executing various actions to solve daily and work problems (Tobón, 2006) ). 3. Indicates the importance of adapting to the demands of the knowledge society proposed by UNESCO (2005). 4. Shows the main criticisms of the model, in which the excessive economic focus (Sánchez Parga, 2011) and the foundation in a commercial ethics (Sánchez, 2011) are distinguished. It concludes on the need to maintain a holistic approach in educational processes, without losing sight of the complexity of the human being.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO45091
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher Universidad del Zulia
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO450912022-03-17T15:54:05Z La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society Torres Díaz, Gabriel Agenor Quintero Merchán , Sebastián Miranda Samper, Orlando Miguel Competency Approach; Knowledge Society; Human Complexity; Global Society. enfoque por competencias; sociedad del conocimiento; complejidad humana; sociedad global. This paper is carried out under the method of documentary research and its objective is to analyze the approach to education by competencies, under the new demands of the knowledge society. To achieve this end, the work is structured as follows: 1. It indicates the historical context in which the proposal arises. 2. Presents the theoretical foundation, which highlights the novelty and intention to respond to the demands of global society (Aldana, 2005), as well as the complex task of executing various actions to solve daily and work problems (Tobón, 2006) ). 3. Indicates the importance of adapting to the demands of the knowledge society proposed by UNESCO (2005). 4. Shows the main criticisms of the model, in which the excessive economic focus (Sánchez Parga, 2011) and the foundation in a commercial ethics (Sánchez, 2011) are distinguished. It concludes on the need to maintain a holistic approach in educational processes, without losing sight of the complexity of the human being. El presente artículo se realiza bajo el método de investigación documental y tiene por objetivo analizar el enfoque de la educación por competencias, bajo las nuevas exigencias de la sociedad del conocimiento. Para lograr tal fin, el trabajo se estructura de la siguiente manera: 1. Señala el contexto histórico en el que surge la propuesta. 2. Presenta la su fundamentación teórica,  donde destaca la novedad e intención de responder a las demandas de la sociedad global (Aldana, 2005), así como la compleja tarea de ejecutar diversas acciones para la resolución de problemas cotidianos y laborales (Tobón, 2006). 3. Indica la importancia de adecuarse a las demandas de la sociedad del conocimiento propuesta por la UNESCO  (2005). 4.  Muestra las principales críticas al modelo, en el cual se distinguen el excesivo enfoque economicista (Sánchez Parga, 2011) y la fundamentación en una ética mercantil (Sánchez, 2011). Se concluye en la necesidad de mantener un enfoque holístico en los procesos educativos, sin perder de vista la complejidad del ser humano. 2021-08-16 2022-03-17T15:54:05Z 2022-03-17T15:54:05Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36713 10.5281/zenodo.5527518 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45091 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36713/39657 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 Núm. 98 (2021): Revista de Filosofía; 257-269 2477-9598 0798-1171
spellingShingle Competency Approach; Knowledge Society; Human Complexity; Global Society.
enfoque por competencias; sociedad del conocimiento; complejidad humana; sociedad global.
Torres Díaz, Gabriel Agenor
Quintero Merchán , Sebastián
Miranda Samper, Orlando Miguel
La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society
title La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society
title_full La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society
title_fullStr La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society
title_full_unstemmed La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society
title_short La educación por competencias en la sociedad del conocimiento: Skills Education in the Knowledge Society
title_sort la educación por competencias en la sociedad del conocimiento: skills education in the knowledge society
topic Competency Approach; Knowledge Society; Human Complexity; Global Society.
enfoque por competencias; sociedad del conocimiento; complejidad humana; sociedad global.
url http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36713
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45091