Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom
The following research analyzes the relevance of ethical-political discussions in education. It presents the challenges and implications of pedagogy as a joint thought of the ways of life that are shared. Thus, thinking about coexistence makes it possible to defragment totalitarianism for the benefi...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Zulia
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36045 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45055 |
_version_ | 1782339551144968192 |
---|---|
author | Guanilo Paredes, Carlos Enrique Pareja Pera, Lidia Ysabel Guanilo Pareja, Carla Giuliana |
author_facet | Guanilo Paredes, Carlos Enrique Pareja Pera, Lidia Ysabel Guanilo Pareja, Carla Giuliana |
author_sort | Guanilo Paredes, Carlos Enrique |
collection | Repositorio |
description | The following research analyzes the relevance of ethical-political discussions in education. It presents the challenges and implications of pedagogy as a joint thought of the ways of life that are shared. Thus, thinking about coexistence makes it possible to defragment totalitarianism for the benefit of freedom. Education is understood as the humanizing event par excellence to the extent that it is capable of weaving democracy as a manifestation of justice and equity. This is a bibliographic research from the rationalist-deductive approach. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO45055 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad del Zulia |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO450552022-03-17T15:53:56Z Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom Guanilo Paredes, Carlos Enrique Pareja Pera, Lidia Ysabel Guanilo Pareja, Carla Giuliana Ethical-Political Reflections; Education for Freedom; Democracy. Reflexiones Ético-Políticas; Educación para la Libertad; Democracia. The following research analyzes the relevance of ethical-political discussions in education. It presents the challenges and implications of pedagogy as a joint thought of the ways of life that are shared. Thus, thinking about coexistence makes it possible to defragment totalitarianism for the benefit of freedom. Education is understood as the humanizing event par excellence to the extent that it is capable of weaving democracy as a manifestation of justice and equity. This is a bibliographic research from the rationalist-deductive approach. La siguiente investigación analiza la pertinencia de las discusiones ético-políticas en el hecho educativo. Presenta los retos e implicaciones de la pedagogía como pensamiento conjunto de los modos de vida que se comparten. Es así que pensar la convivencia posibilita desfragmentar los totalitarismos en beneficio de la libertad. Se entiende la educación como el suceso humanizante por excelencia en la medida que es capaz de tejer democracia como manifestación de justicia y equidad. Se trata de una investigación bibliográfica desde el enfoque racionalista-deductivo. 2021-06-15 2022-03-17T15:53:56Z 2022-03-17T15:53:56Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36045 10.5281/zenodo.5140701 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45055 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36045/38988 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 38 (2021): Revista de Filosofía Nº Especial; 74-89 2477-9598 0798-1171 |
spellingShingle | Ethical-Political Reflections; Education for Freedom; Democracy. Reflexiones Ético-Políticas; Educación para la Libertad; Democracia. Guanilo Paredes, Carlos Enrique Pareja Pera, Lidia Ysabel Guanilo Pareja, Carla Giuliana Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom |
title | Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom |
title_full | Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom |
title_fullStr | Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom |
title_full_unstemmed | Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom |
title_short | Reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: Ethical-political Reflections on the Educational Fact as a Manifestation of Freedom |
title_sort | reflexiones ético-políticas en el hecho educativo como manifestación de libertad: ethical-political reflections on the educational fact as a manifestation of freedom |
topic | Ethical-Political Reflections; Education for Freedom; Democracy. Reflexiones Ético-Políticas; Educación para la Libertad; Democracia. |
url | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/36045 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45055 |