Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies

The objective of this research work is to analyze the interactions established between philosophical reflection and the application of new technologies of social communication to the educational event. Education that excludes ethical, political and metaphysical reflection trains machine operators in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Portillo-Vásquez, Brenda Mónica, Ramírez-Rodríguez, Divinia María, Cujia-Berrio, Sileny Estella, Mejia-González, Loreley
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad del Zulia 2020
Materias:
Acceso en línea:http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45011
_version_ 1782338548868841472
author Portillo-Vásquez, Brenda Mónica
Ramírez-Rodríguez, Divinia María
Cujia-Berrio, Sileny Estella
Mejia-González, Loreley
author_facet Portillo-Vásquez, Brenda Mónica
Ramírez-Rodríguez, Divinia María
Cujia-Berrio, Sileny Estella
Mejia-González, Loreley
author_sort Portillo-Vásquez, Brenda Mónica
collection Repositorio
description The objective of this research work is to analyze the interactions established between philosophical reflection and the application of new technologies of social communication to the educational event. Education that excludes ethical, political and metaphysical reflection trains machine operators instead of forming beings who humanize each other by expressing solidarity and compassion. Consequently, the importance of philosophical reflections on the educational fact is emphasized as tools that favor relationships that make the individual a critical being, coordinated with others, seeking to inhabit worlds more in harmony with the inherent dignity of life. It is a diachronic exploration of a bibliographic nature from the rationalist-deductive approach.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO45011
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2020
publisher Universidad del Zulia
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO450112022-03-17T15:53:45Z Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies Portillo-Vásquez, Brenda Mónica Ramírez-Rodríguez, Divinia María Cujia-Berrio, Sileny Estella Mejia-González, Loreley Philosophical Reflection; New Communication Technologies; Educational Fact; Dignified Life. Reflexión filosófica; nuevas tecnologías de la comunicación; hecho educativo; vida digna. The objective of this research work is to analyze the interactions established between philosophical reflection and the application of new technologies of social communication to the educational event. Education that excludes ethical, political and metaphysical reflection trains machine operators instead of forming beings who humanize each other by expressing solidarity and compassion. Consequently, the importance of philosophical reflections on the educational fact is emphasized as tools that favor relationships that make the individual a critical being, coordinated with others, seeking to inhabit worlds more in harmony with the inherent dignity of life. It is a diachronic exploration of a bibliographic nature from the rationalist-deductive approach. El presente trabajo de investigación tiene como objetivo analizar las interacciones que se establecen entre la reflexión filosófica y la aplicación de las nuevas tecnologías de la comunicación social al evento educativo. La educación que excluye la reflexión ética, política y metafísica entrena operarios de máquinas en lugar de formar seres que se humanizan mutuamente al expresar solidaridad y compasión. En consecuencia, se insiste en la importancia de las reflexiones filosóficas en el hecho educativo como herramientas que favorecen relaciones que  hacen del individuo un ser crítico, coordinado con otros, en procura de habitar mundos más cónsonos con la condición de dignidad inherente a la vida. Se trata de una exploración diacrónica de carácter bibliográfico desde el enfoque racionalista-deductivo. 2020-12-28 2022-03-17T15:53:45Z 2022-03-17T15:53:45Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268 10.5281/zenodo.4599780 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45011 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268/37609 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 37 Núm. 96 (2020): Revista de Filosofía; 128-140 2477-9598 0798-1171
spellingShingle Philosophical Reflection; New Communication Technologies; Educational Fact; Dignified Life.
Reflexión filosófica; nuevas tecnologías de la comunicación; hecho educativo; vida digna.
Portillo-Vásquez, Brenda Mónica
Ramírez-Rodríguez, Divinia María
Cujia-Berrio, Sileny Estella
Mejia-González, Loreley
Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
title Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
title_full Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
title_fullStr Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
title_full_unstemmed Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
title_short Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
title_sort interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: interactions between philosophical reflection and educational possibilities allowed by the new social communication technologies
topic Philosophical Reflection; New Communication Technologies; Educational Fact; Dignified Life.
Reflexión filosófica; nuevas tecnologías de la comunicación; hecho educativo; vida digna.
url http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45011