Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies
The objective of this research work is to analyze the interactions established between philosophical reflection and the application of new technologies of social communication to the educational event. Education that excludes ethical, political and metaphysical reflection trains machine operators in...
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad del Zulia
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45011 |
_version_ | 1782338548868841472 |
---|---|
author | Portillo-Vásquez, Brenda Mónica Ramírez-Rodríguez, Divinia María Cujia-Berrio, Sileny Estella Mejia-González, Loreley |
author_facet | Portillo-Vásquez, Brenda Mónica Ramírez-Rodríguez, Divinia María Cujia-Berrio, Sileny Estella Mejia-González, Loreley |
author_sort | Portillo-Vásquez, Brenda Mónica |
collection | Repositorio |
description | The objective of this research work is to analyze the interactions established between philosophical reflection and the application of new technologies of social communication to the educational event. Education that excludes ethical, political and metaphysical reflection trains machine operators instead of forming beings who humanize each other by expressing solidarity and compassion. Consequently, the importance of philosophical reflections on the educational fact is emphasized as tools that favor relationships that make the individual a critical being, coordinated with others, seeking to inhabit worlds more in harmony with the inherent dignity of life. It is a diachronic exploration of a bibliographic nature from the rationalist-deductive approach. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO45011 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2020 |
publisher | Universidad del Zulia |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO450112022-03-17T15:53:45Z Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies Portillo-Vásquez, Brenda Mónica Ramírez-Rodríguez, Divinia María Cujia-Berrio, Sileny Estella Mejia-González, Loreley Philosophical Reflection; New Communication Technologies; Educational Fact; Dignified Life. Reflexión filosófica; nuevas tecnologías de la comunicación; hecho educativo; vida digna. The objective of this research work is to analyze the interactions established between philosophical reflection and the application of new technologies of social communication to the educational event. Education that excludes ethical, political and metaphysical reflection trains machine operators instead of forming beings who humanize each other by expressing solidarity and compassion. Consequently, the importance of philosophical reflections on the educational fact is emphasized as tools that favor relationships that make the individual a critical being, coordinated with others, seeking to inhabit worlds more in harmony with the inherent dignity of life. It is a diachronic exploration of a bibliographic nature from the rationalist-deductive approach. El presente trabajo de investigación tiene como objetivo analizar las interacciones que se establecen entre la reflexión filosófica y la aplicación de las nuevas tecnologías de la comunicación social al evento educativo. La educación que excluye la reflexión ética, política y metafísica entrena operarios de máquinas en lugar de formar seres que se humanizan mutuamente al expresar solidaridad y compasión. En consecuencia, se insiste en la importancia de las reflexiones filosóficas en el hecho educativo como herramientas que favorecen relaciones que hacen del individuo un ser crítico, coordinado con otros, en procura de habitar mundos más cónsonos con la condición de dignidad inherente a la vida. Se trata de una exploración diacrónica de carácter bibliográfico desde el enfoque racionalista-deductivo. 2020-12-28 2022-03-17T15:53:45Z 2022-03-17T15:53:45Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268 10.5281/zenodo.4599780 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45011 spa http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268/37609 application/pdf Universidad del Zulia Revista de Filosofía; Vol. 37 Núm. 96 (2020): Revista de Filosofía; 128-140 2477-9598 0798-1171 |
spellingShingle | Philosophical Reflection; New Communication Technologies; Educational Fact; Dignified Life. Reflexión filosófica; nuevas tecnologías de la comunicación; hecho educativo; vida digna. Portillo-Vásquez, Brenda Mónica Ramírez-Rodríguez, Divinia María Cujia-Berrio, Sileny Estella Mejia-González, Loreley Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies |
title | Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies |
title_full | Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies |
title_fullStr | Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies |
title_full_unstemmed | Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies |
title_short | Interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: Interactions Between Philosophical Reflection and Educational Possibilities Allowed by the New Social Communication Technologies |
title_sort | interacciones entre la reflexión filosófica y las posibilidades educativas permitidas por las nuevas tecnologías de la comunicación social: interactions between philosophical reflection and educational possibilities allowed by the new social communication technologies |
topic | Philosophical Reflection; New Communication Technologies; Educational Fact; Dignified Life. Reflexión filosófica; nuevas tecnologías de la comunicación; hecho educativo; vida digna. |
url | http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/35268 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/45011 |