Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana

This paper analyzes the webcomic Athena, by Yussuán Remolina Amador “Just-Swamp” and Daniel Cruces-Pérez, as both a symptom and a result of the transnationalization process that Cuban culture started to undergo during the 1990s. After the fall of the Berlin Wall and the Socialist European b...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pérez Cano, Tania
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: EDITORIAL DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL SUR 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/2791
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/34491
_version_ 1782336263657881600
author Pérez Cano, Tania
author_facet Pérez Cano, Tania
author_sort Pérez Cano, Tania
collection Repositorio
description This paper analyzes the webcomic Athena, by Yussuán Remolina Amador “Just-Swamp” and Daniel Cruces-Pérez, as both a symptom and a result of the transnationalization process that Cuban culture started to undergo during the 1990s. After the fall of the Berlin Wall and the Socialist European bloc, the younger generations of Cuban cartoonists distanced themselves from the limitations and political and ideological patterns that defined the sequential art after the Revolution of 1959. The new formats and topics of Cuban comics are explored in this article through interviews with the creators and a comparative analysis between the 1990s context and the present. Some of the aspects taken into account are the economic crisis during the so-called “Special Period”, the massive migratory movement that happened then, and above all, the emergence of a transnational space in which Internet and social media play an important role.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO34491
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2021
publisher EDITORIAL DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL SUR
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO344912022-03-16T20:39:51Z Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana Pérez Cano, Tania cómic transnacionalidad Cuba comics transnationality Cuba This paper analyzes the webcomic Athena, by Yussuán Remolina Amador “Just-Swamp” and Daniel Cruces-Pérez, as both a symptom and a result of the transnationalization process that Cuban culture started to undergo during the 1990s. After the fall of the Berlin Wall and the Socialist European bloc, the younger generations of Cuban cartoonists distanced themselves from the limitations and political and ideological patterns that defined the sequential art after the Revolution of 1959. The new formats and topics of Cuban comics are explored in this article through interviews with the creators and a comparative analysis between the 1990s context and the present. Some of the aspects taken into account are the economic crisis during the so-called “Special Period”, the massive migratory movement that happened then, and above all, the emergence of a transnational space in which Internet and social media play an important role. Este trabajo analiza el webcomic Athena, de Yussuán Remolina Amador “Just-Swamp” y Daniel Cruces-Pérez, como síntoma y resultado de la transnacionalización de la cultura cubana que empieza a producirse en los años 90 del siglo XX. Después de la caída del Muro de Berlín y la desaparición del bloque socialista de Europa del Este, las generaciones más jóvenes de historietistas cubanos se distancian de las limitaciones y los patrones político-ideológicos que definieron al cómic en Cuba después de la Revolución de 1959. Las nuevas temáticas y formatos de la historieta cubana se exploran a través de entrevistas con los creadores y de un análisis comparativo entre el contexto de los años 90 del pasado siglo y el presente. Algunos de los aspectos que se tienen en cuenta para el análisis son la crisis económica durante el llamado Período Especial, el movimiento migratorio masivo que se produce en esos años y, sobre todo, el surgimiento de un espacio transnacional en el que el acceso a internet y las redes sociales juegan un papel fundamental. 2021-07-16 2022-03-16T20:39:51Z 2022-03-16T20:39:51Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/2791 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/34491 spa https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/2791/1610 https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/2791/1611 Derechos de autor 2021 Cuadernos del Sur Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 application/pdf text/html EDITORIAL DE LA UNIVERSIDAD NACIONAL DEL SUR Cuadernos del Sur Letras; Núm. 50 (2020); 123-145 2362-2970 1668-7426
spellingShingle cómic
transnacionalidad
Cuba
comics
transnationality
Cuba
Pérez Cano, Tania
Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
title Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
title_full Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
title_fullStr Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
title_full_unstemmed Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
title_short Athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
title_sort athena: nuevas armas para una diosa antigua, o los nuevos territorios de la historieta cubana
topic cómic
transnacionalidad
Cuba
comics
transnationality
Cuba
url https://revistas.uns.edu.ar/csl/article/view/2791
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/34491