Formas de abandonar un laberinto: sor Juana y la figura sorjuanina del escritor americano

Traditionally, sor Juana Inés de la Cruz (1648-1695) occupies a central place in Latin American –Mexican in particular– literature and criticism. Unequal woman and nun, incomparable poet and “American intelligence” , from the beginning her figure has created a myth around her work that veils or unve...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ruiz, Facundo
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, IdIHCS - CONICET. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. UNLP 2014
Acceso en línea:https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv18n19a18
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/27422
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description Traditionally, sor Juana Inés de la Cruz (1648-1695) occupies a central place in Latin American –Mexican in particular– literature and criticism. Unequal woman and nun, incomparable poet and “American intelligence” , from the beginning her figure has created a myth around her work that veils or unveils the paths to the heart of her singular literature and also of her tempestuous history. Strangely but not casually, the Mexican poet discouraged more than once those images and ideas in her poems and letters, images and ideas that also correspond with a certain concept of writing and reading. Therefore, this article aims to delineate this problem’s boundaries –the problem of the Sorjuanian myth and the demythification of sor Juana– in order to define the (inseparable) aspects of such phenomenon, namely, the critical reading and also the publishing and establishing of her texts, as well as the idea and practice of literature in Latin America in one of its inaugural moments –XVII century– through one of its most elusive figures: sor Juana.
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institution CLACSO, Repositorio Digital
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spelling clacso-CLACSO274222022-03-16T18:03:47Z Formas de abandonar un laberinto: sor Juana y la figura sorjuanina del escritor americano Ruiz, Facundo Traditionally, sor Juana Inés de la Cruz (1648-1695) occupies a central place in Latin American –Mexican in particular– literature and criticism. Unequal woman and nun, incomparable poet and “American intelligence” , from the beginning her figure has created a myth around her work that veils or unveils the paths to the heart of her singular literature and also of her tempestuous history. Strangely but not casually, the Mexican poet discouraged more than once those images and ideas in her poems and letters, images and ideas that also correspond with a certain concept of writing and reading. Therefore, this article aims to delineate this problem’s boundaries –the problem of the Sorjuanian myth and the demythification of sor Juana– in order to define the (inseparable) aspects of such phenomenon, namely, the critical reading and also the publishing and establishing of her texts, as well as the idea and practice of literature in Latin America in one of its inaugural moments –XVII century– through one of its most elusive figures: sor Juana. Tradicionalmente, la figura de sor Juana Inés de la Cruz (1648-1695) ocupa un lugar central en la literatura y la crí­tica latinoamericanas y –de manera muy especial– mexicanas. Mujer y monja desiguales, poeta e “inteligencia americana” inigualables, esa figura no ha tardado en construir cierto mito en torno de su obra, como cierta “clave” que vela o desvela los caminos que conducen al corazón no sólo de su singular literatura sino de su borrascosa historia. Curiosa pero no casualmente, más de una vez la mexicana –en sus poemas así­ como en sus cartas– ha desalentado esas imágenes e ideas que son, también o principalmente, las de cierta concepción de la escritura y la lectura. En este sentido, el siguiente artí­culo se propone trazar las coordenadas de dicho problema (el mito sorjuanino y la desmitificación de sor Juana) a fin de deslindar dos aspectos (inseparables) de dicho fenómeno: el que hace a la lectura crí­tica e incluso a la edición y fijación de sus textos; y el que refiere a la concepción y práctica de la literatura en América Latina en uno de sus momentos inaugurales: el siglo XVII, y a través de una de sus figuras más elusivas: la sorjuanina. 2014-02-13 2022-03-16T18:03:47Z 2022-03-16T18:03:47Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv18n19a18 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/27422 spa https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv18n19a18/pdf_441 application/pdf Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, IdIHCS - CONICET. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. UNLP Orbis Tertius; Vol. 18 No. 19 (2013); 230-244 Orbis Tertius; Vol. 18 Núm. 19 (2013); 230-244 Orbis Tertius; Vol. 18 N.º 19 (2013); 230-244 1851-7811
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