La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27

This article contrasts the writings of some of the most representative poets of 'La Generación del 27' in order to show their work as critics of contemporary spanish poetry and to emphasize the relevance in their works of the model advocated by T. S. Eliot. Pedro Salina's, Max Aub...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rosell, María
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación 2009
Acceso en línea:https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/26716
_version_ 1782339680173293568
author Rosell, María
author_facet Rosell, María
author_sort Rosell, María
collection Repositorio
description This article contrasts the writings of some of the most representative poets of 'La Generación del 27' in order to show their work as critics of contemporary spanish poetry and to emphasize the relevance in their works of the model advocated by T. S. Eliot. Pedro Salina's, Max Aub's and Luis Cernuda's literary essays are regarded as parts of a process of construction, from the exile, of a history of modern lyrics. In this process, these authors showed their coincident and divergent views on aspects such as tradition, canon, Literary Criticism's mission, and fundamentally the suitability of their models for literary analysis. The particular way in which the three authors used these concepts in such significant essays requires a specific approach. This article aims also to attract attention in the development of a sort of 'collective poetry manual' that took place long after the cultural effervescence in which these authors gathered as a group.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO26716
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2009
publisher Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO267162022-03-16T18:00:45Z La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27 Rosell, María This article contrasts the writings of some of the most representative poets of 'La Generación del 27' in order to show their work as critics of contemporary spanish poetry and to emphasize the relevance in their works of the model advocated by T. S. Eliot. Pedro Salina's, Max Aub's and Luis Cernuda's literary essays are regarded as parts of a process of construction, from the exile, of a history of modern lyrics. In this process, these authors showed their coincident and divergent views on aspects such as tradition, canon, Literary Criticism's mission, and fundamentally the suitability of their models for literary analysis. The particular way in which the three authors used these concepts in such significant essays requires a specific approach. This article aims also to attract attention in the development of a sort of 'collective poetry manual' that took place long after the cultural effervescence in which these authors gathered as a group. En el artí­culo se contrastan los escritos de algunos de los poetas representativos del 27 en su faceta menos estudiada: la de crí­ticos de poesí­a española contemporánea, relacionándolos entre sí­ y destacando la relevancia del modelo propugnado por T. S. Eliot. El ensayo literario de Pedro Salinas, Max Aub y Luis Cernuda se sitúa dentro del proceso 'en construcción' de la historia de la lí­rica de la modernidad que desarrollaron desde el exilio, coincidiendo o divergiendo en su concepción de aspectos como la tradición, el papel y la función de la crí­tica, la definición del canon, y, fundamentalmente, la idoneidad de un modelo u otro de análisis literario. La particularidad con la que los tres autores manejaban estos conceptos requiere investigaciones especí­ficas sobre un importante material ensayí­stico. Estas páginas lo abordan para llamar la atención sobre una especie de "manual colectivo de poesí­a" que se fue gestando lejos de la efervescencia cultural que los aglutinó como grupo. 2009-09-30 2022-03-16T18:00:45Z 2022-03-16T18:00:45Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/26716 spa https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04/pdf application/pdf Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación Olivar. Revista de Literatura y Cultura Españolas; Vol. 10 No. 13 (2009) Olivar; Vol. 10 Núm. 13 (2009) Olivar. Revista de Literatura y Cultura Españolas; Vol. 10 N.º 13 (2009) 1852-4478 1515-1115
spellingShingle Rosell, María
La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27
title La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27
title_full La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27
title_fullStr La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27
title_full_unstemmed La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27
title_short La historia es de los poetas: Tradición y crí­tica en algunas voces del 27
title_sort la historia es de los poetas: tradición y crí­tica en algunas voces del 27
url https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/26716