La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27
This article contrasts the writings of some of the most representative poets of 'La Generación del 27' in order to show their work as critics of contemporary spanish poetry and to emphasize the relevance in their works of the model advocated by T. S. Eliot. Pedro Salina's, Max Aub...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
2009
|
Acceso en línea: | https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/26716 |
_version_ | 1782339680173293568 |
---|---|
author | Rosell, María |
author_facet | Rosell, María |
author_sort | Rosell, María |
collection | Repositorio |
description | This article contrasts the writings of some of the most representative poets of 'La Generación del 27' in order to show their work as critics of contemporary spanish poetry and to emphasize the relevance in their works of the model advocated by T. S. Eliot. Pedro Salina's, Max Aub's and Luis Cernuda's literary essays are regarded as parts of a process of construction, from the exile, of a history of modern lyrics. In this process, these authors showed their coincident and divergent views on aspects such as tradition, canon, Literary Criticism's mission, and fundamentally the suitability of their models for literary analysis. The particular way in which the three authors used these concepts in such significant essays requires a specific approach. This article aims also to attract attention in the development of a sort of 'collective poetry manual' that took place long after the cultural effervescence in which these authors gathered as a group. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO26716 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2009 |
publisher | Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO267162022-03-16T18:00:45Z La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 Rosell, María This article contrasts the writings of some of the most representative poets of 'La Generación del 27' in order to show their work as critics of contemporary spanish poetry and to emphasize the relevance in their works of the model advocated by T. S. Eliot. Pedro Salina's, Max Aub's and Luis Cernuda's literary essays are regarded as parts of a process of construction, from the exile, of a history of modern lyrics. In this process, these authors showed their coincident and divergent views on aspects such as tradition, canon, Literary Criticism's mission, and fundamentally the suitability of their models for literary analysis. The particular way in which the three authors used these concepts in such significant essays requires a specific approach. This article aims also to attract attention in the development of a sort of 'collective poetry manual' that took place long after the cultural effervescence in which these authors gathered as a group. En el artículo se contrastan los escritos de algunos de los poetas representativos del 27 en su faceta menos estudiada: la de críticos de poesía española contemporánea, relacionándolos entre sí y destacando la relevancia del modelo propugnado por T. S. Eliot. El ensayo literario de Pedro Salinas, Max Aub y Luis Cernuda se sitúa dentro del proceso 'en construcción' de la historia de la lírica de la modernidad que desarrollaron desde el exilio, coincidiendo o divergiendo en su concepción de aspectos como la tradición, el papel y la función de la crítica, la definición del canon, y, fundamentalmente, la idoneidad de un modelo u otro de análisis literario. La particularidad con la que los tres autores manejaban estos conceptos requiere investigaciones específicas sobre un importante material ensayístico. Estas páginas lo abordan para llamar la atención sobre una especie de "manual colectivo de poesía" que se fue gestando lejos de la efervescencia cultural que los aglutinó como grupo. 2009-09-30 2022-03-16T18:00:45Z 2022-03-16T18:00:45Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/26716 spa https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04/pdf application/pdf Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación Olivar. Revista de Literatura y Cultura Españolas; Vol. 10 No. 13 (2009) Olivar; Vol. 10 Núm. 13 (2009) Olivar. Revista de Literatura y Cultura Españolas; Vol. 10 N.º 13 (2009) 1852-4478 1515-1115 |
spellingShingle | Rosell, María La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 |
title | La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 |
title_full | La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 |
title_fullStr | La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 |
title_full_unstemmed | La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 |
title_short | La historia es de los poetas: Tradición y crítica en algunas voces del 27 |
title_sort | la historia es de los poetas: tradición y crítica en algunas voces del 27 |
url | https://www.olivar.fahce.unlp.edu.ar/article/view/OLIv10n13a04 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/26716 |