La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905
The process of nation building of Argentina had as foundations two projects closely linked, one historiographical and other educational. Both projects build a new historical memory that had an important broadcaster in textbooks. These books acted as inventories of what was necessary to know about Ar...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata
2010
|
Acceso en línea: | https://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/AHn10a07 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25914 |
_version_ | 1782339151788507136 |
---|---|
author | Poggi, Marta Mercedes |
author_facet | Poggi, Marta Mercedes |
author_sort | Poggi, Marta Mercedes |
collection | Repositorio |
description | The process of nation building of Argentina had as foundations two projects closely linked, one historiographical and other educational. Both projects build a new historical memory that had an important broadcaster in textbooks. These books acted as inventories of what was necessary to know about Argentina. History and memory offered a vital value to the May Revolution, and the educational system history texts contributed to the construction and broadcast of it as a foundational myth functional to the model of citizenship developed since 1880. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO25914 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2010 |
publisher | Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO259142022-03-16T17:54:38Z La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 Poggi, Marta Mercedes The process of nation building of Argentina had as foundations two projects closely linked, one historiographical and other educational. Both projects build a new historical memory that had an important broadcaster in textbooks. These books acted as inventories of what was necessary to know about Argentina. History and memory offered a vital value to the May Revolution, and the educational system history texts contributed to the construction and broadcast of it as a foundational myth functional to the model of citizenship developed since 1880. El proceso de construcción de la Nación argentina tuvo entre sus basamentos dos proyectos fuertemente vinculados, uno historiográfico y otro educativo. Ambos conformaron una nueva memoria histórica que tuvo en los textos escolares un importante difusor. Estos libros actuaron como inventarios de lo que era necesario saber de la Argentina. Historia y memoria otorgaron a la Revolución de Mayo un valor nodal y los textos de historia de la enseñanza oficial contribuyeron a la construcción y transmisión de la Revolución de Mayo como mito fundacional integrado y funcional al modelo de ciudadanía implementado a partir de 1880. 2010-11-30 2022-03-16T17:54:38Z 2022-03-16T17:54:38Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/AHn10a07 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25914 spa https://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/AHn10a07/pdf https://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/AHn10a07/html application/pdf text/html Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata Anuario del Instituto de Historia Argentina; No. 10 (2010); 165-198 Anuario del Instituto de Historia Argentina; Núm. 10 (2010); 165-198 2314-257X |
spellingShingle | Poggi, Marta Mercedes La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
title | La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
title_full | La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
title_fullStr | La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
title_full_unstemmed | La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
title_short | La consolidación y difusión de un mito fundacional: La Revolución de Mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
title_sort | la consolidación y difusión de un mito fundacional: la revolución de mayo en los textos escolares, 1880-1905 |
url | https://www.anuarioiha.fahce.unlp.edu.ar/article/view/AHn10a07 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25914 |