Learning Commons in university libraries
The purpose of this article is to review the literature on the term Learning Commons (LC) for academic libraries, a model that has gone from a purely physical conceptualization (focused on the material transformation of spaces to facilitate collaborative work and comfort), to a more academic and com...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25821 |
_version_ | 1782336075569561600 |
---|---|
author | González Martínez, Larisa Jasso Peña, Felipe de Jesús |
author_facet | González Martínez, Larisa Jasso Peña, Felipe de Jesús |
author_sort | González Martínez, Larisa |
collection | Repositorio |
description | The purpose of this article is to review the literature on the term Learning Commons (LC) for academic libraries, a model that has gone from a purely physical conceptualization (focused on the material transformation of spaces to facilitate collaborative work and comfort), to a more academic and complex approach, which includes even the creation and operation of virtual environments, a librarian profile and work more academically oriented, as well as pedagogical initiatives of various kinds. Thus, a definition of this library scheme is presented according to the latest trends on the subject, listing its most important attributes and, finally, it includes a brief note about the challenges involved in setting up a space like this. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | clacso-CLACSO25821 |
institution | CLACSO, Repositorio Digital |
language | Español |
publishDate | 2019 |
publisher | Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
record_format | greenstone |
spelling | clacso-CLACSO258212022-03-15T20:19:16Z Learning Commons in university libraries Learning Commons en bibliotecas universitarias González Martínez, Larisa Jasso Peña, Felipe de Jesús Learning Commons Virtual Learning Commons Library Design Teaching-Learning Process Knowledge Mangemente Ambientes para el aprendizaje Ambientes virtuales para el aprendizaje Diseño de Bibliotecas Proceso de enseñanza-aprendizaje Administración del Conocimiento The purpose of this article is to review the literature on the term Learning Commons (LC) for academic libraries, a model that has gone from a purely physical conceptualization (focused on the material transformation of spaces to facilitate collaborative work and comfort), to a more academic and complex approach, which includes even the creation and operation of virtual environments, a librarian profile and work more academically oriented, as well as pedagogical initiatives of various kinds. Thus, a definition of this library scheme is presented according to the latest trends on the subject, listing its most important attributes and, finally, it includes a brief note about the challenges involved in setting up a space like this. El propósito de este artículo es hacer una revisión de la literatura sobre el término Learning Commons (LC) para bibliotecas universitarias, un modelo que ha pasado de una conceptualización meramente física (centrada en la transformación material de los espacios para facilitar el trabajo colaborativo y el confort), a un enfoque más académico y complejo, que contempla incluso la creación y operación de entornos virtuales, un perfil y trabajo del bibliotecario más orientado a lo académico, además de iniciativas pedagógicas de diversa índole. Así pues, se presenta una definición de este esquema bibliotecario acorde a las últimas tendencias existentes sobre el tema, enumerando sus atributos más importantes y, finalmente, se expone una breve nota sobre los retos que implica la puesta en marcha de un espacio con estas características. 2019-11-14 2022-03-15T20:19:16Z 2022-03-15T20:19:16Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621 10.34096/ics.i41.6621 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25821 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621/6265 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621/6290 Derechos de autor 2019 Información, cultura y sociedad https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ application/pdf text/html Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires Información, cultura y sociedad; Núm. 41 (2019): Diciembre; 101-118 Información, cultura y sociedad; No 41 (2019): December; 101-118 1851-1740 1514-8327 |
spellingShingle | Learning Commons Virtual Learning Commons Library Design Teaching-Learning Process Knowledge Mangemente Ambientes para el aprendizaje Ambientes virtuales para el aprendizaje Diseño de Bibliotecas Proceso de enseñanza-aprendizaje Administración del Conocimiento González Martínez, Larisa Jasso Peña, Felipe de Jesús Learning Commons in university libraries |
title | Learning Commons in university libraries |
title_full | Learning Commons in university libraries |
title_fullStr | Learning Commons in university libraries |
title_full_unstemmed | Learning Commons in university libraries |
title_short | Learning Commons in university libraries |
title_sort | learning commons in university libraries |
topic | Learning Commons Virtual Learning Commons Library Design Teaching-Learning Process Knowledge Mangemente Ambientes para el aprendizaje Ambientes virtuales para el aprendizaje Diseño de Bibliotecas Proceso de enseñanza-aprendizaje Administración del Conocimiento |
url | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25821 |