Learning Commons in university libraries

The purpose of this article is to review the literature on the term Learning Commons (LC) for academic libraries, a model that has gone from a purely physical conceptualization (focused on the material transformation of spaces to facilitate collaborative work and comfort), to a more academic and com...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: González Martínez, Larisa, Jasso Peña, Felipe de Jesús
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2019
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25821
_version_ 1782336075569561600
author González Martínez, Larisa
Jasso Peña, Felipe de Jesús
author_facet González Martínez, Larisa
Jasso Peña, Felipe de Jesús
author_sort González Martínez, Larisa
collection Repositorio
description The purpose of this article is to review the literature on the term Learning Commons (LC) for academic libraries, a model that has gone from a purely physical conceptualization (focused on the material transformation of spaces to facilitate collaborative work and comfort), to a more academic and complex approach, which includes even the creation and operation of virtual environments, a librarian profile and work more academically oriented, as well as pedagogical initiatives of various kinds. Thus, a definition of this library scheme is presented according to the latest trends on the subject, listing its most important attributes and, finally, it includes a brief note about the challenges involved in setting up a space like this.
format info:eu-repo/semantics/article
id clacso-CLACSO25821
institution CLACSO, Repositorio Digital
language Español
publishDate 2019
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
record_format greenstone
spelling clacso-CLACSO258212022-03-15T20:19:16Z Learning Commons in university libraries Learning Commons en bibliotecas universitarias González Martínez, Larisa Jasso Peña, Felipe de Jesús Learning Commons Virtual Learning Commons Library Design Teaching-Learning Process Knowledge Mangemente Ambientes para el aprendizaje Ambientes virtuales para el aprendizaje Diseño de Bibliotecas Proceso de enseñanza-aprendizaje Administración del Conocimiento The purpose of this article is to review the literature on the term Learning Commons (LC) for academic libraries, a model that has gone from a purely physical conceptualization (focused on the material transformation of spaces to facilitate collaborative work and comfort), to a more academic and complex approach, which includes even the creation and operation of virtual environments, a librarian profile and work more academically oriented, as well as pedagogical initiatives of various kinds. Thus, a definition of this library scheme is presented according to the latest trends on the subject, listing its most important attributes and, finally, it includes a brief note about the challenges involved in setting up a space like this. El propósito de este artículo es hacer una revisión de la literatura sobre el término Learning Commons (LC) para bibliotecas universitarias, un modelo que ha pasado de una conceptualización meramente física (centrada en la transformación material de los espacios para facilitar el trabajo colaborativo y el confort), a un enfoque más académico y complejo, que contempla incluso la creación y operación de entornos virtuales, un perfil y trabajo del bibliotecario más orientado a lo académico, además de iniciativas pedagógicas de diversa índole. Así pues, se presenta una definición de este esquema bibliotecario acorde a las últimas tendencias existentes sobre el tema, enumerando sus atributos más importantes y, finalmente, se expone una breve nota sobre los retos que implica la puesta en marcha de un espacio con estas características. 2019-11-14 2022-03-15T20:19:16Z 2022-03-15T20:19:16Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621 10.34096/ics.i41.6621 http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25821 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621/6265 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621/6290 Derechos de autor 2019 Información, cultura y sociedad https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ application/pdf text/html Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires Información, cultura y sociedad; Núm. 41 (2019): Diciembre; 101-118 Información, cultura y sociedad; No 41 (2019): December; 101-118 1851-1740 1514-8327
spellingShingle Learning Commons
Virtual Learning Commons
Library Design
Teaching-Learning Process
Knowledge Mangemente
Ambientes para el aprendizaje
Ambientes virtuales para el aprendizaje
Diseño de Bibliotecas
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Administración del Conocimiento
González Martínez, Larisa
Jasso Peña, Felipe de Jesús
Learning Commons in university libraries
title Learning Commons in university libraries
title_full Learning Commons in university libraries
title_fullStr Learning Commons in university libraries
title_full_unstemmed Learning Commons in university libraries
title_short Learning Commons in university libraries
title_sort learning commons in university libraries
topic Learning Commons
Virtual Learning Commons
Library Design
Teaching-Learning Process
Knowledge Mangemente
Ambientes para el aprendizaje
Ambientes virtuales para el aprendizaje
Diseño de Bibliotecas
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Administración del Conocimiento
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/6621
http://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/handle/CLACSO/25821